Sommerens sunde mad

0
835
Sommermad

Sommeren er over os. Du har endeligt opnået den sommerkrop, som du har ønsket dig. Men hvordan holder man den ved lige? Det kræver, at man spiser sundt og træner. Men sommeren er også forbundet med afslapning og god mad. Du kan sagtens spise godt og sundt. Denne artikel vil give dig gode tips til at spise sundt, så du kan nyde sommerens sunde mad, samtidigt med at du får den perfekte sommer, som du har ønsket dig. Nøglen til at spise sundt, er at spise det rigtige antal kalorier, således at du kan balancere det med, hvor aktiv du er og hvor meget energi du skal bruge. Hvis du spiser eller drikker mere, end din krop har brug for, så tager du på, og omvendt. Du bør også spise varieret, så du får en balanceret diæt. Sådan sørger du for at kroppen for den næring, som den skal bruge. De fleste voksne mennesker i Danmark indtager flere kalorier, end de har brug for om dagen.

Spis mere stivelse og fiber

Baser dine måltider på kulhydrater med fibre i. Det kan være ting som pasta, ris eller kartofler. Men sørg for at der er fibre i. Vælg en grov variant. Det vil hjælpe dig til at have mere energi. På denne måde får du også energi til at lave sjove ting om sommeren og spise og have en smuk sommerkrop. Folk tror fejlagtigt, at de bliver fede af at spise kulhydrater. Men det er bedre kulhydrater, end der er i mere fedtet mad. Derfor sørg for at der ikke er så meget fedt i den mad, som du spiser henover sommeren.

Spis masser af frugt og grønt

Du har sikkert hørt det før. Men det er rigtig vigtigt og godt for kroppen at spise masser af frugt og grønt. Det er anbefalet, at du spiser mindst fem portioner om dagen. De kan være frosne, på dåse, friske eller tørret. Så længe du spiser det, så er det fint. Spis det som snack midt på dagen eller som tilbehør til dine hovedmåltider. Du kan også prøve at lave store portioner med frugt og grønt og se, hvordan du har det med det. Det er faktisk lettere, end du tror at spise fem portioner om dagen.

Få din mad fra havet

Spis mere fisk. Dette inkluderer også fisk med olie. Det indeholder masser af vitaminer og mineraler, som kroppen har brug for. Og ikke mindst hjernen. Ha’ som mål at spise minimum to portioner om ugen. Det har omega-3 fedtsyrer i, som også hjælper mod hjertesygdomme. Vælg gerne fisk uden alt for meget salt i. De fleste mennesker burde spise mere fisk. Men der er dog nogle anbefalede begrænsninger for visse typer fisk. Det må du slå op på nettet.

Skær ned på fedt og sukker

Du skal bruge fedt i din mad. Men ikke alt for meget. Det samme gælder for sukker. Undgå alt hvidt sukker. Frugtsukker er fint. Og sundt i de rette mængder. Mættet fedtsyrer øger kolesteroltallet i dit blod, som derefter øger sandsynligheden for at udvikle hjertesygdomme. I gennemsnit burde man ikke spise mere end 20g om dagen. Vælg i stedet mad med sunde former for fedt, såsom avokado og fisk. Spis mindre rødt kød. Spis ikke noget slik. Undgå også at drikke sodavand. Man ved godt efterhånden, hvilke madtyper der er slemme og hvilke der er gode. Kig altid bag på varen, for at sikre dig, at det ikke snyder. Men det er vigtigt, at du skærer ned på fedt og sukker. Du må godt spise mange kulhydrater, især hvis du er meget aktiv. Så skal du nemlig bruge energien. Men fedt og sukker, no go.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her